fredag 16 augusti 2013

12X12 foto på vanlig skrivare

Karin har inspirerat mig till att använda stora bilder i mitt album. Alltså att använda en stor 12X12 bild och att dela på den så den passar i en delad plastficka. Nu skriver jag ut alla mina bilder hemma och har ingen skrivare som klarar av att skriva ut större än A4. Ett dilemma, men då får man komma på andra saker. Dels kan man ju som Karin gjorde skicka in och beställa förstoringar... men när jag vill ha något vill jag ha det nu. Då gäller det att klura vidare hur man ska kunna ordna det ändå.

Först började jag med ett stort foto som jag öppnade i Photoshop och dekorerade med lite penslar och som jag sedan skarvade till och skrev ut på två 8,5X11.


Problemet blir då att själva kortet blir 11X11, alltså saknade det 1 tum runt om, vilket gör att man måste montera det på en cardstock för att få det att passa i plastfickan. Så jag gjorde så och dekorerade. Jag blev nöjd med resultatet även om jag hellre hade sett att kortet täckte hela plastfickan och att jag slapp cardstocken!



Satte in denna bild som första sida i mitt andra album för i år och kände mig nöjd för en stund, men tänkte att nästa gång får jag nog skicka efter bilder.

Jag visade också min framsida på bl a Facebook och där började vi diskutera hur man skriver ut stora bilder. En tjej berättade att förr fanns det ett collageprogram som man kunde skapa stora bilder i för att sedan skriva ut i flera små. Det väckte en ide hos mig! Först funderade jag på att googla efter detta program, sedan kom jag på att Becky Higgins säljer digitala mallar, men problemet med detta var att alla hörnen var rundade. Då kom jag på att jag faktisk kan göra mig en egen mall och det var inte svårt alls om man är lite bevandrad i PS.

Jag började med att skapa en mall efter min favoritplastficka, modell A.




Mallen gjorde jag genom att först öppna ett dokument som var 12x12. Vidare skapade jag en bild som var 6X4 och en som var 3X4. Dessa färgade jag i olika färger (för att det ska vara lätt att se) och sedan placerade jag dessa i olika lager, ett lager för varje lite plastficka i den stora plastfickan.



Sedan öppnade jag mitt foto, gjorde om det så det hade storleken 12X12 som min mall och drog det över till mallen, samtidigt som jag såg till att stå på översta lagret. För att få fast bilden i lagret högerklickar jag på bilden och väljer (create clippingmask). Jag upprepar detta med bilden lika många gånger som jag har lager.





Därefter slog jag ihop varje färglager med dess bild och så slog jag ihop två 3X4 bilder till en. Nu har jag sex lagar kvar vilket jag ska omvandla till 6 foton. Jag öppnar alltså en ny tom bild på 6X4 som jag kan dra varje lager till och sedan skickar jag dessa för utskrift till min skrivare. Så jag skrev ut 6 vanliga 10X15 foton utan ram.

Dessa 6 foto blir tillsammans 12X12 i storlek och fyller en hel plastficka, det enda man behöver göra är att dela på de två i mitten, så att de blir 4 stycken 3X4 kort.



Så här blev det färdiga resultatet. Jag gick tillbaka in i datorn och lade på lite text. Denna sida får bli sista sidan i årets första album.

Jag gjorde även om min andra bild på samma sätt och nu är jag mycket nöjd med resultatet! :)


Även om det kanske är lättare att låta någon annan framkalla en stor bild åt dig, så tycker jag detta var ett perfekt sätt att skriva ut stora bilder på hemma, även om jag inte har rätt slags skrivare.

Nu önskar jag er alla en trevlig helg!
/Marie

6 kommentarer:

  1. Superbra tips! Det blev verkligen jättefint.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Det här måste jag testa!

    SvaraRadera
  3. Åh, får testa om jag får till det :)
    Jättesnyggt och tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Du är ju så fiffilurig du Marie!

    Sommarkramen Anna

    SvaraRadera
  5. Supertack: Har precis framkallat mina första såna här bilder, ska bli skoj att se hur det blir :)

    SvaraRadera
  6. Tack för superbra tips, håller precis på att printa mitt första test. ;)

    SvaraRadera