tisdag 21 april 2015

Presentation & journaling

Hej alla PL'are!

Jag är en av de tre som fått äran att få vara med i detta fantastiska DesignTeam. :)
Jag heter Patricia men kallas i kreativitetsvärlden för Ciza (sisa).

Jag är -75:a och är född skåning men är östgöte sedan 1999. Jag bor på landet mellan Linköping och Mjölby i ett rött, beige och vitt hus (vi håller på att måla om) tillsammans med min man och våra tre katter. Tyvärr har vi inte blivit välsignade med några barn men roar oss med andras, som lämnas tillbaka när de blir ledsna. :)

Jag har scrappat i många år, men har bara hållt på med PL/pocketscrap sedan sommaren 2013 efter en semesterresa till Norberg med maken Kalle och goda vänner. Jag ska erkänna att hösten 2013 inte är klar och kommer nog aldrig att bli det heller. Men hela 2014 körde jag och det albumet är klart.

Min stil i pocketscrap har ändrats under tiden jag PL'at. Jag har testat, och testar fortfarande, lite olika stilar och sätt. I början ville jag ha in så fruktansvärt många bilder. Det var stressigt och jag fick inte till det. Jag såg en video med Becky Higgins och det skulle vara så lätt och så snabbt sätt, men jag fick inte till det alls. Jag var frustrerad och tyckte det blev mindre och mindre roligt. Men jag gav inte upp. Sen såg jag en annan video med henne och hur hon dokumenterar ett veckouppslag. Jag fick en aha-upplevelse och följer hennes sätt nu. Detta sätt, att välja ett foto från varje dag, passar mig utmärkt. En stor och en liten ruta(ficka) för varje veckodag. Så smart. Att jag inte kunde räkna ut det innan. :D

Jag tar väldigt mycket foton. Allt tas med min mobil (iPhone6+). Jag använder aldrig digitalkamera längre. Detta för att jag aldrig har mobilen med mig vart jag än går. Dessutom tar den ganska bra foton (är de inte bra beror detta på fotografen, INTE mobilkameran). Då har jag dessutom alla bilder samlade på ett ställe (ok 2, i mobilen och säkerhetskopia på datorn).

Jag kommer att visa er hur mina uppslag ser ut. Hur jag gjort vissa saker. Hur man kan göra egna varianter av kort. Att allt inte behöver vara så dyrt. Bra verktyg att ha, för bra verktyg är A och O, oavsett vad man gör i scrapbooking.

Förutom mitt vanliga PL-album har jag ett hälsoalbum som är 4*4". Även där kommer jag att visa lite saker. Och som om det inte räckte använder jag även BH's (Becky Higgins) Project Life-app. Så jag kommer att visa digital pocketscrap också och hur man kan använda andra appar och hur jag sen gör med dessa digitala uppslag i mitt album.

I juni kommer jag att gå på Becky Higgins kurser. Jag kommer att gå i Göteborg den 6/6. Är det någon av er som kommer att gå då också, kom gärna fram till mig och presentera er. Det är alltid otroligt roligt att träffa nya människor som delar detta skapande. :)

Jag hoppas kunna inspirera er.
Ni är hjärtligt välkomna att ställa frågor, både på det jag visar men även annars kring PL/pocketscrap.

-----------------------------

Detta blir ett långt inlägg, men jag tänkte att jag även skulle ta och visa er min journaling som jag gjort denna månad efter månadsutmaningen som kom tidigare i april.

Jag tycker det är roligt att utmana mig själv och att prova nya saker, så självklart hoppade jag på utmaningen.

Eftersom jag läser ganska mycket böcker, men har otroligt dålig koll på vilka jag läst samt när jag läste dem, gjorde jag så vid årsskiftet att jag började skriva ner i ett vanligt anteckningsblock vilka böcker jag läst när jag hade läst ut dem. Det har hunnit bli några stycken och jag ska fortsätta göra detta året ut. Dels för att se hur många böcker det blev men även sen kora vilken bok jag tyckte var bäst 2015.

Då var nästa steg hur denna lista skulle se ut. Ja en lista kan ju ha så oändligt många olika utseenden, men jag valde följande.

Jag har väldigt mycket mönsterpapper (en arkivvagn) som står och väntar och längtar efter att få bli använda. Och när det gäller en sådan lista, som kommer att bli hyfsat eller t o m ganska lång, ville jag ha ett och samma papper i samtliga fickor på sidan. I detta fall blev det ett papper från Prima och heter Miss Pretty, från serien "Flights of Fancy Collection". Om någon här är scrappare sen tidigare känner ni säkert igen det.

Direkt kanske flera av er tänker att detta inte var det bästa pappret när det kommer till att vara läsligt. Det håller jag helt med om och detta hade jag i åtanke när jag valde det. Men för mig var pappret, motiven och färgerna viktigare. För jag kan läsa tillräckligt bra på pappret för att minnas titlarna ändå. Men vill man ha lättläsligt rekommenderar jag ett mönsterpapper som inte har mörka detaljer. :)

Så här ser boklistan ut hittills.
Jag har delat papperna med min DreamKuts. Jag valde att ha pappret 6*12" när jag skrev på min elektriska skrivmaskin (som inte kan radera när man skrivit fel, därav att det finns stavfel). :)








































Jag kom på efter det att jag delat att det nu blir intressant när jag ska fortsätta skriva på de två 3*4"-korten eftersom de är delade. Så jag kommer att använda lim som blir som post-it-lim när det torkat lite och sätter ihop korten tätt intill på ett vanligt anteckningsblad och får sen hoppas att jag kan skriva på skrivmaskinen. Ja det var inte helt genomtänkt, men det mesta går att lösa. :)


Eftersom jag hade boklistan på ena sidan (och som sitter i mitten på mitt uppslag för v.15, ville jag ha något på baksidan.

Båda sidorna har jag valt papper som skulle matcha månadstemat här i bloggen.
Detta papper, som också är gammalt, är från Scenic Route och heter Laurel Lockwood Lane.
Detta var betydligt lättare att skriva på.

TIPS: Jag mätte ut med linjal var skärpunkterna var för fickorna. Detta så att jag skulle kunna bryta av snyggt till rutorna. Dessa skärpunkter såg jag sedan lätt i skrivmaskinen och kunde göra "snygga" slut. Även här delade jag så att jag hade ett 6" brett papper när jag skrev.

Längst ner i vänstra rutan har jag stämplat mitt mantraord, som jag har för min hälsoresa så jag håller på att lägga om mina vanor, min mat, bryta ovanor, m m.

Den högra rutan har jag samtlat visdomsord som jag har på stämplar som passar bra in på mig (och säkert många andra) och som jag ska komma ihåg och tänka att de gäller även mig.

Så!
Först en applåd till den de som orkat läsa hela inlägget. :)

Detta var en del av den annorlunda journaling jag gjort denna månad.
På fredag visar jag två andra sätt man kan skriva sin journaling och som blir lite annorlunda. :)

Ciza



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar