torsdag 14 maj 2015

9x12 Album

Hejsan allihopa!

Jag gör project life i 9x12 storlek. Många tycker det verkar vara en bra storlek och undrar vars jag köpt mitt album. I år har jag köpt mitt från USA, Då det börjat tillverka denna storlek! :) Tyvärr går det inte att köpa i Sverige ännu. Studio Calico och A Beautifull Mess har nu börjat sälja dessa album och plastfickor. Hoppas att det snart ska hitta sin väg till oss i Sverige.

Förra året gick det inte att köpa 9x12 storlek, den var inte "Uppfunnen" ännu. Jag började mitt 2014 med ett 6x8 album. Då jag tyckte 12x12 var alldeles för stort för mig. Jag växte fort ur mitt album och letade länge efter en mellan storlek. Något i stil med a4.

Tillslut hittade jag en duktig project life tjej, Som heter Marcy Penner. Hon hade tillverkat sitt egna 9x12 album. Då hon också ville ha något mindre och behändigare. Jag blev otroligt taggad och tänkte att det ska jag också göra! :)

Det var lite skrämmande först, såg ut att vara mycket jobb med att sy plastfickorna. Jag som aldrig syr något annars? Hur ska detta gå tänkte jag..

Jag tog plastfickor från Becky Higgins, Design A. Dessa sydde jag med symaskin och klippte sedan av. Det var både roligare och enklare än jag trott. Blev jätte nöjd med resultatet!





När det var gjort ser resultatet ut så här


Här kommer mina plastfickor jag gjorde:



En 9x12 plastficka i jämförelse med ett a4 papper


Jag gjorde även ett album till. Jag köpte ett American Craft 12x12 Album. Den är i tjock kartong och
är lätt att kapa av. Använde en tapetkniv. Man fick trycka hårt och skära några gånger på samma ställe, innan den gick av. Men resultatet blev bra och kanterna blev, Raka och fina.


Så här såg det ut efter jag kapat av det. :)


Dekorerade sedan albumet i sin enkelhet, Med lite washitejp och en stämpel.

Det finns plastfickor från Becky Higgins, Som inte behöver sys för att bli 9x12 storlek. Som går att enkelt bara klippa av:



Design F Och Y går utmärkt att klippa av. Tyvärr säljs Y bara i blandpack och det blir himla dyrt att samla nog många på det viset. Design W, X, Z blir 8x12 storlek om man klipper av dom, så det är något mindre.

Ni som längtar efter en storlek mindre. Nu vet ni hur man kan göra sitt eget album. Bli inte rädd av jobbet. Det är enklare och går fortare än man tror. Kan jag, så kan ni! Hade inte sytt något sen mellanstadiet, Innan jag började. Gick hur bra som helst. ;) 

Så här ser ett uppslag i 9x12 storlek ut:


Rätt behändigt, Eller hur? :)

Jag längtar efter detta verktyg, Fuse tool från WMK. Tänk vad enkelt det ska vara att tillverka sina egna 9x12 fickor med denna?! Hihi :) Bara dra ett "värmande streck" och sedan klippa av ena änden!


Ser mycket roligt med denna i framtiden. Längtar tills den kommer till Sverige. Enligt butikerna så beräknas den komma i mitten på Juni. Vi får hålla tummarna.

Ha en bra Kristi himmelsfärdsdag //Göril


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar