torsdag 7 maj 2015

Ny månad och nytt tema. Idag har jag tänkt att berätta om hur jag använder sociala medier för mitt PL. För mig är det framförallt inspirationsinhämtande som jag använder sociala medier till. Det är sällan som jag lägger upp händelser på Facebook eller Instagram som jag kan hämta för att använda i mitt PL:ande.

Jag har samlat de sociala appar jag använder mest på samma ställe i min iPad så att jag lätt och smidigt hittar dem när jag behöver lite inspiration.


De appar som jag använder varje dag är Facebook, Instagram och Pinterest. Där hittar jag massor med inspiration och eftersom jag har en teflonhjärna, som glömmer det mesta som jag inte sparar, så är Pinterest min absoluta favorit. Det bästa med Pinterest är när man hittar någon som har samma typ av stil som man själv har och kan följa denna personen och slipper leta själv ;)


Oftast är det inte själva PL-uppslagen som jag söker på Pinterest utan inspiration till små anorlunda och roliga saker som gör uppslagen lite roligare. Det största problemet med Pinterest är att jag har svårt att komma ihåg att titta på det jag pinnat eftersom det hela tiden dyker upp nya roliga idéer i flödet.

På Instagram däremot är det mer hela PL-uppslag som jag inspireras av. Här sparar jag också mina egna PL-uppslag som en liten extra säkerhet om något skulle hända med mina album. 

YouTube och Blogglovin tittar jag in på några gånger i veckan. Här är det framförallt olika tekniker och fototips som jag letar efter.


Innan jag skaffade Blogglovin hade jag väldigt svårt att komma ihåg att kolla på de bloggar jag gillar men nu tycker jag att det är så smidigt att kunna gå in och kolla de bloggar jag är intresserad av och dessutom få lite förslag på liknande bloggar när jag vill hitta något nytt.

Till sist vill jag tipsa om Issuu. Även om det nog inte riktigt faller under epitetet "socialt medim" så är det en stor källa till inspiration för mig Har ni inte testat den så är det verkligen hög tid nu. Här kan man hitta allt från scrapbookingtidningar till fotoböcker och kurser i tecknande. 


Alla tidningar är inte i fullformat men många är det. I början kan det vara lite klurigt att hitta de tidningar man är intresserad av men efter ett tag hittar man ett system och kan söka sig vidare. Även här kan man följa andra personers samlingar vilket underlättar letandet. 

Jag hoppas att ni får en härlig vecka och att ni vill dela med er av era tips på hur ni använder sociala medier i ert PL:ande.

/Ann-Sofie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar