torsdag 10 september 2015

1:a höstsidan

Jag satt och letade inspiration för vilka trender som dyker upp nu i höst och hittade ett gratis digitalt kit från Sheila Reid , som sammanfattade mycket av det som är på gång nu i höst. Doodling är ju en stark trend just nu och det var en hel del handritade dekorationer med i kitet. I övrigt bestod kitet av murriga, jordnära färger och mönster som är etnoinspirerade och passar perfekt till höstfoton.

Gissa om jag blev sugen på att få scrappa lite höst och turligt nog blev det lite höst i slutet av förra veckan så att jag fick stilla min lust. Jag skapade lite enkla pl-kort med Photoshop Elements och skrev ut korten ihop med några av dekorationerna på lite kraftigare skrivarpapper.

Längst ner i högra hörnet på första sidan gjorde jag en flip-ficka för att få plats med alla foton jag ville ha med denna veckan. De foton jag tog inne på restaurangen när vi firade min systers födelsedag var ganska gryniga och jag gjorde därför collage av dem. Kul att kunna se vilka som var med, men inga foton att förstora upp pga den dåliga kvaliten.

Jag klippte ut en ficka från spill som blivit över när jag gjort en insert tidigare och tejpade fast fickan uppe i översta kanten, med hjälp av dubbelhäftande tejp från Biltema. Det brukar sitta bra, men är det så att man bläddrar mycket i albumet kan man behöva sy fast den eller om man är en lycklig ägare till en fuse tool så är det ett smidigt sätt att sätta fast den. Under fickan har jag skrivit lite om mitt och mannens 15-åriga äktenskap, en text som inte alla behöver se när de bläddrar igenom albumet. 

Till titelkortet använde jag mig av dokorationer som var med i kitet och lite utstansade bokstäver och siffror i matchande färg. Bronsstjärnorna gav lite glans åt uppslaget.

Högra sidan består av de höstfoton jag tog förra veckan och färgerna på kitet matchar färgerna på fotona perfekt.

Här är ett exempel på den doodling som fanns med i kitet, perfekt att göra etiketter av.



Lite närmare bilder på vad jag dekorerat uppslaget med. Bronsstjärnorna fick gå som en röd tråd genom sidorna.

Det här blev en ganska annorlunda vecka mot vad jag brukar göra, med fler foton och mycket mindre text än vad jag brukar ha, men jag gillar det.

Jag hoppas att ni blivit inspirerade att använda er av något digitalt kit, många designers gör ju även färdiga pl-kort i pdf-filer som det bara är att skriva ut om ni inte vill sätta ihop era egna kort.

Hoppas att ni får en härlig fortsättning på veckan!

/Ann-Sofie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar