lördag 16 januari 2016

Ett speciellt PL-ande för december

För några år sedan såg jag hur många amerikaner gjorde speciella album i PL-stuk för endast december och 2014 vågade jag mig på att göra ett eget album.
Det kallas December Daily (förkortas DD) och går ut på att man gör ett minialbum över dagarna i december fram t o m den 25:e (eftersom det är då amerikanarna firar jul). Tanken är att fånga julkänslan i albumet.
Det finns flera som har färdiga DD-kit till försäljning, men man kan också bara ta av allt det man har hemma. Stil och storlek väljer man själv.

Egentligen skulle jag inte göra något DD-album i julas.
Men sedan såg jag så många andra som börjat och hade gjort så fint att jag blev inspirerad att jag inte kunde låta bli.

När jag var på Becky Higgins kurser i juni 2015 fick alla deltagare bl a ett album som mäter 6*8". Mitt var i ljust rosa. Jättefint! Men rosa är för mig inte vidare juligt alls, och jag ville inte köpa ett nytt heller. Så jag tog och målade om det istället i vitt och klädde sedan fram- och baksida samt insidan av albumet.

Jag stansade ut siffror i glitterpapper  och klistrade för varje dag. Det tog sin lilla tid.
Sen färglade jag mycket också och fick för mig att jag skulle ha ett målat motiv på varje dag också. Jag fuskade faktiskt liiiiite genom att ta motiv som jag målat tidigare (och ett som min man målat) men som jag kände fortfarande dög. Varför ville jag då ha med färglagda motiv? Jo dels tycker jag att det är mysigt, men jag vill även dokumentera min utveckling i färgläggning med Copics eftersom att det mesta jag färglägger ger jag bort eller säljer och då är det kul att ha kvar lite av det man gör.

Jag tog ett paper pad och började skära ner papperna och fylla plastfickorna så att allt skulle vara klart sedan att bara sätta i foton och skriva journaling när decemberdagarna kom. Jag målade i soffan på kvällarna.

Sen blev mitt album kanske inte heller att jag försökte fånga julkänslan så himla mycket heller. Det var mer min dokumentering av vad som hände i december. Det kanske hade blivit mer om vi hade haft barn, men jag är glad för mitt album ändå. :) Och jag gör fortfarande mina vanliga uppslag i mitt stora album. :)

Förra veckan skrev jag ut de sista fotona och klistrade in samt dekorerade det sista i albumet och här är då resultatet i en liten film. :)


Albumet blev inte riktigt som jag hade tänkt mig från början, men det gör verkligen ingenting. Det var roligt att göra albumet och det finns plats kvar för DD2016 också. :)

Har du också gjort ett DD-album och lagt upp?
Kommentera gärna med länk så jag får se och inspireras. :)

//Ciza

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar